Clinica Stomatologica » Articol susținut de Sanador -Abordarea multidisciplinară – o necesitate în bolile hepatice

Ficatul este un organ vital, cu multiple funcții în organism, cu rol în digestie, în producerea de energie și de substanțe pentru regenerarea țesuturilor, în eliminarea toxinelor din sânge, în sinteza și secreția de bilă, în reglarea nivelului de zahăr în sânge, producerea de albumină, în procesul de coagulare a sângelui, în stocarea de vitamine și minerale, precum și în eliminarea toxinelor din organism.

Bolile ficatului pot fi cauzate cel mai frecvent de tulburări ale metabolismului, de infecții virale, intoxicații, afectări ale sistemului imunitar, tumori benigne sau maligne etc. Incidența lor este în creștere în ultimele decenii, în special din cauza modului de viață sedentar, a alimentației cu un conținut caloric ridicat, a consumului ridicat de alcool și încă de la vârste tinere și nu numai. Se estimează că 1,5 miliarde de persoane ar suferi de o boală cronică a ficatului, în lume. De altfel, bolile hepatice sunt responsabile de aproximativ 2 milioane de decese anual, la nivel global.

Factori de risc pentru afecțiunile hepatice

Pe lângă factorul genetic, care reprezintă un factor de risc important în dezvoltarea unei boli de ficat, stilul de viață necorespunzător poate contribui la apariția și agravarea afecțiunilor hepatice. Dieta neadecvată, sedentarismul, somnul insuficient, consumul în exces de alcool, fumatul, consumul de alimente bogate în grăsimi, de prăjeli, consumul de substanțe hepatotoxice contribuie la afectarea sănătății ficatului. Prin urmare, o intervenție asupra factorilor de risc modificabili poate preveni sau întârzia afectarea hepatică.

Afecțiuni precum diabetul, obezitatea, hipercolesterolemia pot avea, de asemenea, un impact puternic asupra bunei funcționări a ficatului. De altfel, unele infecții virale și unele deficiențe ale sistemului imunitar sunt responsabile de apariția unor boli hepatice grave.

Semne și simptome ale afectării hepatice

Unele afecțiuni ale ficatului, inclusiv boala ficatului gras non-alcoolic, evoluează silențios și cauzează foarte rar simptome. Altele, în schimb, sunt caracterizate de prezența unor semne și simptome specifice. Cel mai frecvent simptom este icterul, adică îngălbenirea tegumentelor și a sclerei în urma prezenței unei concentrații crescute de bilirubină în sânge.

În funcție de tipul de afectare a ficatului, pot fi prezente și alte simptome:

• Oboseala cronică;
  • Durerile abdominale, în special pe partea dreaptă;
  • Modificări ale culorii urinei și scaunului;
  • Stări de greață, vărsături;
  • Pierderea apetitului.

Dacă simptomele sunt persistente, se recomandă o evaluare amănunțită a stării de sănătate la medicul gastroenterolog cu experiență în hepatologie.

Complicații ale afectării hepatice

Nediagnosticate la timp și netratate corespunzător, bolile ficatului pot evolua și pot duce la complicații severe. Ciroza și cancerul hepatic sunt două dintre cele mai grave complicații, cu o rată de mortalitate ridicată. Împreună reprezintă 3,5% din totalul deceselor la nivel mondial.

Alte boli hepatice frecvent întâlnite, și care pot avea consecințe serioase, includ:

• Hepatitele virale cronice cu virusurile hepatitice B, C și delta;
  • Hepatitele autoimune;
  • Tumorile hepatice benigne;
  • Tumorile hepatice maligne primare sau metastatice;
  • Steatoză hepatică alcoolică și non-alcoolică;
  • Hemocromatoza și boala Wilson (afecțiuni hepatice transmise genetic).

Investigații necesare pentru diagnosticarea afecțiunilor hepatice

Diagnosticarea afecțiunilor hepatice necesită o abordare multidisciplinară, fiind nevoie de o serie de investigații specifice pentru a putea stabili cu exactitate cu ce fel de afectare hepatică se confruntă pacientul.

Pentru evaluarea funcției hepatice, analizele de laborator constituie un prim pas foarte important. Testarea FibroMax ajută, de asemenea, la stabilirea gradului de afectare hepatică, aceasta combinând rezultatele testelor de laborator cu unele caracteristici ale pacientului, precum vârsta, sexul, greutatea și înălțimea. Toate aceste rezultate sunt corelate, în funcție de caz, cu investigații clinice specifice cum ar fi ecografia abdominală și investigația Fibroscan cu elastografie tranzitorie, două metode complet neinvazive care permit depistarea bolilor ficatului și cuantificarea afectării hepatice și a gradului de fibroză.

În cazuri mai complexe, când ficatul este sever afectat, se poate primi indicație pentru efectuarea de alte investigații imagistice avansate, precum tomografia computerizată, RMN, PET-CT, dar și pentru unele proceduri minim invazive, cum ar fi ecoendoscopia sau puncția biopsie hepatică.

Tratamentul bolilor hepatice

Terapia în cazul afecțiunilor hepatice depinde de tipul afectării hepatice și de gradul de afectare. Astfel, tratamentul poate varia de la cel medicamentos, schimbarea stilului de viață până la tratament chirurgical și transplant hepatic, în cazurile severe.

Tratamentul optim pentru afecțiunile hepatice este întotdeauna multidisciplinar. Pacientul cu afectare a ficatului are nevoie, în primul rând, de monitorizarea evoluției bolii sale, la medicul gastroenterolog specializat în hepatologie. Primele măsuri terapeutice constau în intervenții asupra stilului de viață, iar acestea ar trebui realizate la un medic nutriționist cu experiență în bolile hepatice. Sunt multe situații în care tratamentul medical (care include și medicația) nu este suficient, iar atunci este necesară intervenția chirurgicală.

Chirurgia hepatică este, probabil, între cele mai dificile tipuri de chirurgie, astfel că este indicat ca intervențiile chirurgicale asupra ficatului și pancreasului să se facă numai de către medici cu experiență în acest tip de intervenții și în secții specializate, care beneficiază de sprijinul unei secții de terapie intensivă pregătită pentru orice situație. Pentru patologia tumorală, vor fi implicați și specialiștii în oncologie medicală și intervențională, cei în radioterapie și, desigur, anatomopatologii. Pentru hepatitele virale cronice, este de preferat și implicarea unui medic infecționist.

Management integrat al bolilor hepatice, la SANADOR

La SANADOR, abordarea bolilor hepatice se face integrat, pacientul putând beneficia de toate serviciile medicale necesare depistării, diagnosticării, tratării și monitorizării la distanță a oricărei afecțiuni a ficatului. De la analize medicale la orice tip de investigații imagistice, de la servicii de medicină preventivă și tratamente medicale la tratamente prin endoscopie intervențională și radiologie intervențională, până la chirurgie hepatică și transplant de ficat, SANADOR asigură pacienților acces la servicii complexe și complete pentru bolile ficatului.

În acest sens, la SANADOR funcționează Centrul Integrat de Excelență în Boli Hepatice, un proiect unic în sistemul medical privat din România, care asigură o abordare multidisciplinară complexă pentru afecțiunile hepatice. Echipele medicale ale Centrului Integrat de Excelență în Boli Hepatice SANADOR sunt alcătuite din specialiști cu competențe avansate în patologia hepatică, medici empatici și cu experiență vastă, care abordează personalizat fiecare caz în parte.

Primul transplant hepatic din sistemul medical privat din România a fost realizat la Spitalul Clinic SANADOR în 2020. Acesta a fost urmat de alte două transplanturi, de asemenea de la donator viu înrudit, unul dintre ele marcând chiar o premieră națională în domeniul transplantului, prin asistarea laparoscopică a recoltării de la donatorul viu.

Articolul <div class=”supratitlu”>Articol susținut de Sanador -</div>Abordarea multidisciplinară – o necesitate în bolile hepatice apare prima dată în 360medical.ro.