Clinica Stomatologica » Articol susținut de Sanador -Analizele și investigațiile necesare pentru supravegherea sarcinii

Îngrijirile medicale efectuate pe toată perioada sarcinii sunt extrem de importante pentru sănătatea mamei și a fătului și pentru o naștere fără probleme. Testele și analizele de laborator prenatale pot oferi informații esențiale despre starea de sănătate a fătului și a mamei, despre riscurile de apariție a unor probleme de dezvoltare a fătului, dar și despre riscurile la naștere sau în perioada de după naștere.

Maternitatea este unitatea medicală care se ocupă cu îngrijirea femeii însărcinate în timpul travaliului și al nașterii, dar și în perioada de lăuzie, după ce bebelușul a venit pe lume. Maternitățile care asigură servicii medicale avansate au și departamente de neonatologie, care acordă îngrijiri medicale bebelușilor cu eventuale probleme, inclusiv suport vital și terapie intensivă.

Urmărirea medicală din primul trimestru de sarcină

Specialiștii recomandă efectuarea unui prim consult prenatal imediat după ce femeia a aflat că este însărcinată. După stabilirea cu certitudine a diagnosticului, medicul ginecolog va efectua o anamneză minuțioasă privind istoricul medical al viitoarei mame și un examen clinic complet, ce va include măsurarea greutății, a tensiunii arteriale, examinarea sânilor și a pelvisului.

Analizele de laborator din primul trimestru (hemogramă, biochimie, serologie) se fac pentru a evalua starea de sănătate a mamei, pentru a diagnostica boli sau infecții care se pot transmite copilului sau care pot pune sarcina în pericol. Astfel, se evaluează o eventuală anemie, infecțiile cu virusuri hepatitice B, C sau D, infecția luetică, infecții virale herpetice, infecția cu HIV/SIDA sau chiar istoricul de infecții cu virusurile care cauzează bolile copilăriei, rubeola și varicela. De asemenea, se recomandă determinarea grupei sanguine și a Rh-ului pentru ambii parteneri, în vederea depistării unei eventuale incompatibilități.

Tot în primul trimestru de sarcină, între săptămânile 11 și 14, se recomandă efectuarea primei ecografii de morfologie fetală, care oferă medicului imagini despre dimensiunea și poziția intrauterină a fătului. În funcție de particularitățile și istoricul medical, femeile cu un risc crescut de pierdere a sarcinii vor efectua mai multe ecografii pe durata primului trimestru de sarcină.

Screeningul complet în primul trimestru de sarcină se face prin dublu test:

• Ecografia de morfologie fetală, obligatoriu cu vizualizarea translucenței nucale și a osului nazal;
  • Determinarea markerilor serici și calcularea riscului de apariție a mutațiilor genetice, a anomaliilor cromozomiale (sindroamele Down, Turner, Edwards) sau a avortului spontan.

Investigații recomandate în trimestrul al doilea de sarcină

În al doilea trimestru de sarcină, în funcție de vârsta mamei, de istoricul medical și de datele rezultate în urma testelor prenatale din primul trimestru, medicul va recomanda repetarea unor analize de laborator sau suplimentarea acestora cu o serie de teste cu specificitate și sensibilitate mai mari.

Repetarea periodică a glicemiei bazale este recomandată în trimestrul doi de sarcină pentru diagnosticarea precoce a diabetului gestațional, o formă de diabet care apare în timpul sarcinii și care poate cauza probleme grave de sănătate atât mamei, cât și fătului.

Între săptămânile 16 și 20 de sarcină, este obligatorie efectuarea unei alte ecografii de biometrie fetală pentru a măsura dimensiunile, poziția intrauterină și sexul bebelușului. Ecografiile repetate sunt sigure și nu dăunează fătului, de aceea sunt utilizate periodic pentru a urmări în evoluție buna dezvoltare a acestuia. Ecografia de trimestru doi este foarte importantă deoarece poate depista o serie de malformații congenitale.

Femeile însărcinate la care testele de screening ale anomaliilor fetale au ieșit pozitive, indicând un risc crescut de apariție a malformațiilor congenitale, vor putea opta, la recomandarea medicului curant, pentru:

• Amniocenteză – analiza genetică a lichidului amniotic, care determină cu certitudine anomalii cromozomiale, afecțiuni genetice sau defecte de tub neural; se efectuează între săptămânile 15 și 20 de sarcină;
  • Cordonocenteză – analiza sângelui fetal recoltat din cordonul ombilical, care poate detecta cu acuratețe o serie de afecțiuni ale fătului; se efectuează numai după 18 săptămâni de sarcină.

Monitorizarea periodică a femeilor gravide cu ajutorul testelor prenatale poate asigura medicul că sarcina va decurge normal și fără incidente neprevăzute. În plus, alegerea unei maternități cu servicii complete și integrate este esențială pentru naștere și pentru ducerea la bun sfârșit a celor 9 luni de sarcină. Maternitatea SANADOR a creat pentru viitoarele mame un mediu modern și confortabil, unde gravidele sunt supravegheate atent și cu grijă de medici cu vastă experiență în gestionarea cazurilor dificile și complicate.

Urmărirea medicală din trimestrul al treilea

Pe durata celui de-al treilea trimestru de sarcină, în funcție de evoluția și de dezvoltarea fătului, de vârsta acestuia, dar și de istoricul familial al mamei, medicul va propune o serie de teste prenatale care vor pregăti echipa medicală și părinții, deopotrivă, pentru momentul nașterii.

Examenul clinic al mamei este foarte important în ultimele luni de sarcină, tensiunea arterială și greutatea fiind săptămânal măsurate pentru a evalua starea ei de sănătate și, indirect, creșterea normală în greutate a bebelușului, precum și pentru a identifica riscul de apariție a unor afecțiuni ca diabetul gestațional sau preeclampsia.

În trimestrul al treilea de sarcină se efectuează din nou analizele uzuale de sânge, de urină, precum și examene bacteriologice ale secrețiilor vaginale. În timpul nașterii, mamele purtătoare de streptococ de grup B pot transmite infecția către făt și astfel pot provoca apariția mai multor afecțiuni foarte greu de gestionat la nou-născut.

Ecografiile din trimestrul trei de sarcină examinează cu atenție starea placentei, poziția bebelușului în uter și, poate cel mai important, evaluează profilul biofizic al acestuia pentru a identifica dacă fătul primește destul oxigen. Femeile cu sarcină la risc vor efectua multiple ecografii pe toată durata trimestrului trei, iar unele dintre ele vor fi sfătuite să efectueze teste de non-stres pentru a evalua dacă bebelușul răspunde la stimuli și este suficient oxigenat prin sângele din cordonul ombilical.

Pentru mamele la care s-a depistat incompatibilitate de grup sanguin sau de Rh, în trimestrul trei de sarcină, începând cu săptămâna 28, se vor administra imunoglobuline pentru a preveni apariția unor complicații hemoragice serioase în timpul nașterii.

În toate cazurile în care sarcina este considerată cu risc de apariție a unor evenimente nefavorabile, o echipă multidisciplinară de medici va urmări îndeaproape gravida și fătul. Maternitatea SANADOR pune la dispoziția viitoarelor mămici o echipă medicală completă, cu medici și asistente cu o bogată experiență profesională, pregătită pentru ca orice situație neprevăzută sau orice problemă de sănătate să fie gestionată în siguranță, personalizat, în funcție de istoricul și particularitățile fiecărei gravide.

Îngrijiri prenatale complete la Maternitatea SANADOR

Pe toata durata unei sarcini, evaluarea stării de sănătate a mamei și a bebelușului contează cel mai mult. Iar problemele de sănătate ce pot apărea neașteptat în sarcină generează temeri destul de mari pentru viitorii părinți. Pentru a te bucura de toată această perioadă specială și pentru a te asigura că bebelușul tău vine pe lume sănătos, Maternitatea SANADOR îți pune la dispoziție o serie servicii medicale complete, într-un centru modern și confortabil.

Maternitatea SANADOR oferă:

• Urmărire medicală minuțioasă pe tot parcursul sarcinii, al travaliului și al nașterii;
  • Acces la servicii de primiri urgențe, disponibile la orice oră din zi și din noapte;
  • Naștere asistată de cei mai buni medici;
  • Săli de naștere moderne și cazare în rezerve single sau duble, cu rooming-in pentru nou-născuți;
  • Îngrijire specializată în perioada de lăuzie, de după naștere;
  • Secții moderne de Neonatologie și Terapie Intensivă Neonatală pentru nou-născuții cu probleme de adaptare la viața extrauterină.

Alege Maternitatea SANADOR pentru a te bucura în siguranță de prima întâlnire cu bebelușul tău și pentru a beneficia de o îngrijire atentă pe toată perioada sarcinii! Pentru gravidele care vor naște pe perioada verii, SANADOR oferă pachete de naștere completă la prețuri speciale! Află mai multe!

Articolul <div class=”supratitlu”>Articol susținut de Sanador -</div>Analizele și investigațiile necesare pentru supravegherea sarcinii apare prima dată în 360medical.ro.