Clinica Stomatologica » Articol susținut de Sanador -Tratamentul herniei de disc

Articol susținut de Sanador -Tratamentul herniei de disc

Hernia de disc este o afecțiune tot mai frecvent întâlnită, care apare mai ales la persoanele sedentare și la cele care depun eforturi bruște sau care suprasolicită coloana vertebrală. În urma acestei suprasolicitări, se produce protruzia discului intervertebral, care apasă pe structurile nervoase din vecinătate. Netratată, hernia de disc poate provoca dureri foarte greu de suportat, care nu trec la medicația antialgică uzuală, și care pot afecta mobilitatea.

Neurochirurgia este specialitatea chirurgicală care tratează afecțiunile sistemului nervos central, implicit și pe cele ale afectării coloanei vertebrale, considerată axul central și pilonul de rezistență al corpului uman, structură care adăpostește măduva spinării. Suprasolicitarea coloanei vertebrale, ridicarea necontrolată a unor greutăți excesive, obezitatea, pozițiile vicioase de la locul de muncă, statul incorect pe scaunul de la birou și lipsa unui stil de viață activ duc în timp la apariția afecțiunilor degenerative, precum hernia de disc.

Ce este hernia de disc?

Hernia de disc este un prolaps al discului cartilaginos dintre vertebre, care provoacă o compresie mecanică asupra nervului spinal de la acel nivel. Atunci când discul de consistență cartilaginoasă dintre vertebre se uzează datorită acțiunii forțelor de compresie, conținutul său (denumit și nucleu pulpos) herniază în exterior și comprimă rădăcinile nervilor spinali de la acel nivel, declanșând un sindrom dureros la nivelul zonei anatomice inervate.

Simptomatologia dureroasă poate fi diferită ca intensitate și, în funcție de localizarea exactă a herniei de disc, senzația de durere se manifestă la nivelul unei anumite zone anatomice. În cazul herniei de disc cervicale, durerea apare unilateral sau bilateral la nivelul umerilor sau al brațelor, asociind senzații de amorțeală (parestezii) sau furnicături. Dacă hernia se produce la nivelul coloanei vertebrale inferioare, lombar, durerea și paresteziile se resimt în zona șoldului, a feselor, a coapselor, pe fața laterală a genunchiului și a piciorului.

Clinic, pe lângă simptomatologia dureroasă, pot apărea deficit motor, cu imposibilitatea mobilizării membrului superior sau inferior, și senzitiv, care se traduce prin lipsa simțului tactil.

Diagnosticul clinic al herniei de disc este obligatoriu urmat de diagnostic imagistic, pentru a aprecia extensia leziunilor și localizarea lor exactă și pentru a stabili tratamentul.

Tratamentul conservator al herniei de disc

Primul pas în protocolul de tratament al herniei de disc este tratamentul non-chirurgical, conservator. Acesta include repausul fizic, medicina fizică (fizioterapia și kinetoterapia), precum și terapia medicamentoasă de tip antiinflamator și antialgic.

Tratamentul precoce al herniei de disc aflate în stadii incipiente poate beneficia, în unele cazuri, de remiterea simptomelor dureroase și evitarea unei intervenții chirurgicale invazive.

Tratamentul neurochirurgical al herniei de disc

Tratamentul chirurgical al herniei de disc este indicat în cazurile avansate, după ce pacientul a fost investigat imagistic prin rezonanță magnetică (RMN) sau tomografie computerizată. Examenul RMN este considerat standardul „de aur” pentru stabilirea severității herniei de disc, deoarece oferă imagini clare, cu ajutorul cărora medicul chirurg poate diferenția și localiza cu exactitate structurile anatomice de la nivelul coloanei vertebrale.

În funcție de particularitățile pacientului, de vârsta acestuia, de istoricul medical asociat și poate cel mai important în funcție de diagnostic și de rezultatele investigațiilor imagistice, medicul neurochirurg stabilește conduita de tratament, indicația de tratament chirurgical și gradul de necesitate al intervenției chirurgicale.

Tratamentul neurochirurgical clasic al herniei de disc vertebrale localizate la un singur nivel implică realizarea unei incizii mici, extragerea discului intervertebral herniat și decompresia definitivă a nervului spinal. Tratamentul neurochirurgical al herniei de disc asociate cu tasări sau fracturi vertebrale implică în primul rând procedee complexe de fixare a vertebrelor cu ajutorul tijelor și al șuruburilor metalice, iar în al doilea rând decompresia elementelor nervoase.

Spre beneficiul bolnavului, tratamentele moderne neurochirurgicale sunt în prezent minim invazive. Astfel, folosind metode și echipamente neurochirurgicale moderne, precum microscopul operator, chirurgul tratează minim invaziv hernia de disc, permițând pacientului o recuperare rapidă și reluarea imediată a activităților de zi cu zi.

Neurochirurgie de elită la Spitalul Clinic SANADOR

Spitalul Clinic SANADOR dispune de Secție de Neurochirurgie dotată cu echipamente ultraperformante și tehnologii medicală de ultimă generație. Neurochirurgii de la SANADOR realizează intervenții chirurgicale complexe, cu cele mai bune rezultate, cu ajutorul sistemelor de neuronavigație pentru ghidarea imagistică intraoperatorie și cu ajutorul microscopului operator de mare precizie Zeiss Kinevo 900, care oferă pentru siguranța pacientului, monitorizare intra- și postoperatorie continuă.

Articolul <div class=”supratitlu”>Articol susținut de Sanador -</div>Tratamentul herniei de disc apare prima dată în 360medical.ro.