Clinica Stomatologica » Boala Alzheimer ar putea fi identificată cu 17 de ani înainte de apariția simptomelor

Cercetători din Germania au dezvoltat un senzor cu ajutorul căruia pot identifica biomarkerii proteici cu defecte de pliere din sânge, detectând astfel boala Alzheimer înainte de apariția simptomelor.

Boala Alzheimer are o perioadă de 15 până la 20 de ani înainte de apariția primelor simptome clinice. Folosind un senzor imuno-infraroșu, cercetătorii au fost capabili să identifice semnele bolii Alzheimer în sânge, cu până la 17 ani înainte de apariția primelor simptome clinice.

Senzorul detectează plierea defectuoasă a biomarkerului proteic beta-amiloid. Pe măsură ce boala progresează, acest defect de pliere provoacă depozite caracteristice în creier, așa-numitele plăci beta-amiloide.

„Scopul nostru este să determinăm riscul de a dezvolta demență Alzheimer cu un simplu test de sânge, chiar înainte ca plăcile toxice să se poată forma în creier, pentru a ne asigura că putem iniția o terapie din timp”, spune profesorul Klaus Gerwert, directorul fondator al Centrului de Diagnostic Al Proteinelor (PRODI) din cadrul universității Bochum.

Cercetătorii au analizat plasma sanguină de la participanții la studiul ESTHER, pentru potențialii biomarkeri Alzheimer. Probele de sânge au fost prelevate între 2000 și 2002 și apoi înghețate. La acel moment, participanții la test aveau între 50 și 75 de ani și nu fuseseră încă diagnosticați cu boala Alzheimer.

Pentru studiul actual, au fost selectați 68 de participanți, care au fost diagnosticați cu boala Alzheimer în timpul monitorizării de 17 ani, și au fost comparați cu 240 de subiecți de control fără un astfel de diagnostic.

Senzorul imuno-infraroșu a reușit să-i identifice cu un grad ridicat de precizie pe cei 68 de subiecți testați, care au dezvoltat ulterior boala Alzheimer.

Pentru comparație, cercetătorii au examinat alți biomarkeri cu o tehnologie complementară, SIMOA, extrem de sensibilă, folosind în special biomarkerul P-tau181, care este propus în prezent ca un biomarker candidat promițător în diferite studii.

„În mod surprinzător, am constatat că concentrația de proteine din fibrele gliale (GFAP) poate indica boala cu până la 17 ani înainte de faza clinică, chiar dacă o face mult mai puțin precis decât senzorul imuno-infraroșu”,  precizat prof. Klaus Gerwert.

Combinând detecția pentru proteinele beta-amiloid cu defecte de pliere și concentrația de GFAP, cercetatorii au fost capabili să mărească acuratețea testului în stadiul fără simptome al bolii.

Echipa a publicat rezultatele studiului, săptămâna trecută, în revista Alzheimer & Dementia: The Journal of the Alzheimer’s Association.

Cercetătorii speră că o diagnosticare precoce, bazată pe defectul de pliere al complexelor proteice beta-amiloid, ar putea ajuta la începerea tratamentului pentru Alzheimer într-un stadiu atât de incipient, încât să aibă un efect semnificativ mai bun.

„Intenționăm să folosim testul de identificare al proteinelor cu defecte de pliere pentru a stabili o metodă de screening a persoanele în vârstă, și pentru a determina riscul acestora de a dezvolta demență Alzheimer. Viziunea noastră este că boala poate fi oprită într-o etapă fără simptome, înainte de a produce leziuni ireversibile”, a mai precizat prof. Gerwert.

Deși senzorul este încă în faza de dezvoltare, invenția a fost deja brevetată la nivel mondial. Compania producătoare își propune să aducă pe piață acest senzor și să-l aprobe ca dispozitiv de diagnosticare, astfel încât să poată fi utilizat în laboratoarele clinice.

Articolul Boala Alzheimer ar putea fi identificată cu 17 de ani înainte de apariția simptomelor apare prima dată în 360medical.ro.