Clinica Stomatologica » Descoperire în vindecarea infecțiilor și leziunilor pielii provocate de infecțiile bacteriene

Oamenii de știință au identificat un nou mod promițător de a trata leziunile pielii după o infecție bacteriană.

O echipă interdisciplinară de cercetători de la universitatea din Calgary, Canada, a descris într-un studiu, publicat miercuri în Nature, noi perspective care ar putea duce la progrese în tratarea infecțiilor bacteriene și a rănilor pielii.

„În timp ce transpunerea cercetărilor noastre din laborator la aplicațiile clinice va necesita mult mai multe experimente și va implica un model mai apropiat de boală umană, este palpitant faptul că am făcut o descoperire fundamentală, care ar putea îmbunătăți tratarea infecțiilor și repararea țesuturilor la om, în special în cazurile greu de tratat” a declarat Dr. Dr. Rachel Kratofil, principala autoare a studiului.

Până acum, cercetătorii credeau că pentru a elimina bacteriile dintr-un loc infectat de pe piele, organismul recrutează la locul rănii neutrofile și monocite (celule albe din sânge). Când aceste celule lucrează împreună, ele acționează ca primă linie de apărare a sistemului imunitar a organismului.

Noua cercetare arată însă că monocitele sunt capabile singure să faciliteze vindecarea mai rapidă a rănilor. Monocitele ajuta procesul de vindecare prin reglarea nivelului de leptină și creșterea vaselor de sânge în timpul reparațiilor rănilor. Ele produc și ghrelină, un hormon care ajută rănile să se vindece mai eficient.

Legătură surprinzătoare între hormonii metabolici și repararea țesuturilor

Ghrelina este produsă de stomac atunci când organismului îi este foame, iar leptina, care este tot un hormon, este produsă de celulele adipoase după masă, când organismul este plin.

Echilibrul între ghrelină și leptină a fost multă vreme privit ca fiind esențial pentru metabolism și dietă, dar până la acest studiu, nu s-a știut de legătura sa cu mecanismele imune și repararea țesuturilor.

Folosind microscopia intravitală, care permite observarea celulelor animalelor vii (in vivo) la o rezoluție foarte mare, cu ajutorul căreia pot fi observate diferite celule individuale ale țesuturilor, și în care laboratorul este specializat, echipa a reușit să vizualizeze răspunsul imun la bacteriile Staphylococcus aureus (S. aureus) într-un model animal.

S. aureus este un germen frecvent întâlnit pe piele sau în căile nazale, într-un corp sănătos, dar poate fi un catalizator pentru o mare varietate de boli infecțioase ale pielii și țesuturilor, cum sunt abcesele sau furunculele.

În unele cazuri, aceste bacterii pot provoca infecții severe, cum este pneumonia și endocardita, o inflamație a țesutului care căptușește, la interior, camerele și supapele inimii, și care pune viața în pericol.

După o infecție cu S. aureus, organismul recrutează celulele imune utile de care are nevoie, neutrofilele și monocitele. Neutrofilele elimină bacteriile, în timp ce monocitele ajută la repararea țesutului. În absența monocitelor producția de leptină crește, ceea ce duce la creșterea vaselor de sânge în infecție, și la întârzierea vindecării și cicatrizării.

Atunci când sunt prezente la locul infecției, monocitele produc ghrelină, și astfel blochează formarea și creșterea în exces a vaselor de sânge induse de leptina, permițând țesuturilor să se repare.

Importanța rezultatelor studiului

„Această cercetare este importantă pentru că indică o schimbare de paradigmă care contestă gândirea actuală că neutrofilele și monocitele îndepărtează bacteriile. Studiul nostru promovează însă rolul monocitelor în repararea rănilor”, a precizat dr. Kratofil.

Echipa de cercetare crede că acest studiu de pionierat va introduce hormonii metabolici (ghrelină și leptină) în domeniile imunologiei și microbiologiei.

„Va fi interesant, de exemplu, să vedem cum reacționează ghrelina și leptina în alte modele de boli, cum ar fi leziunile sterile sau cancerul, și să aflăm cum sunt modificate aceste procese atunci când un pacient are mai multe boli sau afecțiuni simultane, precum obezitate și diabet”, spune dr. Paul Kubes, unul dintre autorii seniori ai studiului.

Următorul pas pentru cercetători va fi să înțeleagă mai bine funcțiile celulelor imune, respectiv a neutrofilelor în timpul infecției. Mai exact, ei sunt interesați de modul în care neutrofilele sunt eliminate dintr-o infecție și dacă neutrofilele preiau alte funcții în plus pe lângă îndepărtarea bacteriilor.

Articolul Descoperire în vindecarea infecțiilor și leziunilor pielii provocate de infecțiile bacteriene apare prima dată în 360medical.ro.