Sari la conținut
Clinica Stomatologica » Dieta vegană cu conținut scăzut de grăsimi poate ameliora artrita reumatoidă

Dieta vegană cu conținut scăzut de grăsimi poate ameliora artrita reumatoidă

Durerile din artrita reumatoidă par să aibă legătură cu ceea ce mâncăm, dar cercetătorii nu au reușit să dezvolte o dietă ideală pentru pacienți. Însă un nou studiu a reliefat că adoptarea unei diete vegane cu conținut scăzut de grăsimi poate ameliora artrita reumatoidă.

Peste 1,6 milioane de oameni din SUA suferă de artrită reumatoidă. Asta înseamnă că cel puțin o persoană din 200 se confruntă cu această boală, mai frecventă la femei. Medicii au legat artrita reumatoidă de dietă de zeci de ani, iar un sondaj din 2017 efectuat pe 217 pacienți cu această afecțiune a constatat că 19% au identificat anumite băuturi și alimente, cum ar fi sifonul și dulciurile, care le-au agravat simptomele.

O revizuire a cercetărilor din 2021 a găsit rezultate pozitive pentru dieta mediteraneană, doze mari de acizi grași omega-3 (care se găsesc în uleiul de pește), suplimente de vitamina D și eliminarea sării. Alte abordări, cum ar fi postul și dietele vegane, au avut rezultate neconcludente.

Pentru noul studiu, cercetătorii au vrut să exploreze posibilele beneficii ale unei „diete practice și ușor de prescris”, fără limite de calorii. Cercetătorii au repartizat aleatoriu 44 de femei (vârsta medie de 57 de ani) la una dintre cele două diete timp de 16 săptămâni. Femeile au luat apoi o pauză de 4 săptămâni și au urmat cealaltă dietă timp de 16 săptămâni. Această abordare „încrucișată” a făcut ca toate persoanele care au finalizat studiul să fie expuse la fiecare dietă.

,,Designul neobișnuit al studiului și dimensiunile sale mici fac imposibil să știm dacă dieta – sau o parte din ea – funcționează cu adevărat. Totuși, dieta este „o experiență care schimbă viața oamenilor cu artrită. Medicii ar trebui să știe despre asta și ar trebui să încerce ei înșiși”, e de părere dr. Neal D. Barnard, autorul principal al studiului, specialist în medicină internă.

Una din cele două diete a fost săracă în grăsimi și vegană. După 4 săptămâni, cei care urmau dietă nu au folosit alimente comune care declanșează artrita reumatoidă, cum ar fi cerealele cu gluten, nuci, citrice și ciocolată. După săptămâna 7, femeile au adăugat alimentele declanșatoare unul câte unul, menținându-le în dietă dacă nu păreau să le provoace simptome.

După ce participanții au urmat o dietă vegană cu conținut scăzut de grăsimi timp de 16 săptămâni, numărul mediu de articulații umflate a scăzut de la 7 la doar 3 și au raportat simptome generale mai bune.

Greutatea corporală medie a scăzut cu 14 kilograme în rândul celor din grupul de dietă, în timp ce persoanele din grupul placebo au luat o medie de aproape 2 kilograme.

,,Nu este clar dacă greutatea pierdută este mai responsabilă pentru beneficiile dietei decât alimentele reale”, spune reumatologul Daniel Solomon, de la Harvard Medical School, medicul care a revizuit rezultatele studiului pentru WebMD. O altă posibilitate este că anumite părți ale dietei – și nu dieta completă – au fost responsabile.

„Sunt sigur că pacienții motivați ar putea urma o astfel de dietă, dar mai întâi ar trebui să stabilim dacă dieta specifică a fost problema cheie sau dacă pierderea în greutate a fost mai importantă”, a afirmat Daniel Solomon.

Dr. Barnard, autorul principal al studiului, spune că pacienții au tolerat bine dieta, care e mai ieftină decât dietele cu carne și lactate. El încurajează pacienții să încerce să-și schimbe tiparele de alimentație înainte de a apela la medicamente.

„Este o idee bună ca oricine să aibă șansa de a încerca o schimbare a dietei. Veți ști în câteva săptămâni dacă va funcționa,” a mărturisit dr. Barnard.

Articolul Dieta vegană cu conținut scăzut de grăsimi poate ameliora artrita reumatoidă apare prima dată în 360medical.ro.