Sari la conținut
Clinica Stomatologica » Femeile ar trebui să mănânce alimente bogate în potasiu pentru a-și îmbunătăți sănătatea inimii, îndeamnă experții

Femeile ar trebui să mănânce alimente bogate în potasiu pentru a-și îmbunătăți sănătatea inimii, îndeamnă experții

Femeile care mănâncă banane, avocado și somon ar putea reduce efectele negative ale sării din alimentație. Un nou studiu a constatat că dietele bogate în potasiu au fost asociate cu scăderea tensiunii arteriale, în special la femeile cu un aport ridicat de sare.

„Este bine cunoscut faptul că un consum ridicat de sare este asociat cu creșterea tensiunii arteriale și cu un risc crescut de infarct miocardic și AVC. Sfaturile de sănătate s-au concentrat pe limitarea aportului de sare, dar acest lucru este dificil de realizat atunci când regimul nostru alimentar include alimente procesate. Potasiul ajută organismul să elimine mai mult sodiu în urină. În studiul nostru, potasiul din dietă a fost legat de cele mai mari câștiguri de sănătate la femei”, a declarat autorul studiului, profesorul Liffert Vogt de la Amsterdam University Medical Centers, Olanda.

Cercetarea a inclus 24.963 de participanți (11.267 de bărbați și 13.696 de femei) ai studiului EPIC-Norfolk, care a recrutat persoane cu vârste cuprinse între 40 și 79 de ani din clinicile medicale din Norfolk, Marea Britanie, între 1993 și 1997.

Vârsta medie a fost de 59 de ani pentru bărbați și 58 de ani pentru femei.

Participanților le-a fost măsurată tensiunea arterial și le-a fost colectată o probă de urină. De asemenea, participanții au completat un chestionar privind stilul de viață,

Sodiul și potasiul din urină au fost folosite pentru a estima aportul alimentar. Participanții au fost împărțiți în tertile, în funcție de aportul de sodiu (scăzut/mediu/ridicat) și aportul de potasiu (scăzut/mediu/ridicat).

Cercetătorii au analizat asocierea dintre aportul de potasiu și tensiunea arterială după ajustarea pentru vârstă, sex și aportul de sodiu. Consumul de potasiu (în grame pe zi) a fost asociat cu tensiunea arterială la femei, pe măsură ce aportul de potasiu a crescut, tensiunea arterială a scăzut.

Când asocierea a fost analizată în funcție de aportul de sodiu (scăzut/mediu/ridicat), relația dintre potasiu și tensiunea arterială a fost observată numai la femeile cu un aport ridicat de sodiu, unde fiecare creștere, de 1 gram de potasiu pe zi, a fost asociată cu o tensiune arterială sistolică mai scăzută cu 2,4 mmHg. La bărbați, nu a existat nici o asociere între potasiu și tensiunea arterială.

Pe parcursul unei urmări medii de 19,5 ani, 13.596 (55%) participanți au fost spitalizați sau au murit din cauza bolilor cardiovasculare. Cercetătorii au analizat asocierea dintre aportul de potasiu și evenimentele cardiovasculare după ajustarea pentru vârstă, sex, indice de masă corporală, aport de sodiu, utilizarea medicamentelor care scad grăsimile, fumat, consumul de alcool, diabet și evenimente anterioare de atac de cord sau AVC.

În cohorta generală, persoanele cu cel mai mare tertil de aport de potasiu au avut un risc cu 13% mai mic de evenimente cardiovasculare, comparativ cu cele din cel mai mic tertil. Atunci când bărbații și femeile au fost analizați separat, reducerile corespunzătoare de risc au fost de 7% și, respectiv, 11%. Cantitatea de sare din dietă nu a influențat relația dintre potasiu și evenimentele cardiovasculare la bărbați sau femei.

„Rezultatele sugerează că potasiul ajută la menținerea sănătății inimii, dar că femeile beneficiază mai mult decât bărbații. Relația dintre potasiu și evenimentele cardiovasculare a fost aceeași indiferent de aportul de sare, sugerând că potasiul are alte modalități de a proteja inima pe lângă creșterea eliminării de sodiu”, a explicat profesorul Vogt.

Organizația Mondială a Sănătății recomandă adulților să consume cel puțin 3,5 grame de potasiu și mai puțin de 2 grame de sodiu (5 grame de sare) pe zi. Alimentele bogate în potasiu includ legume, fructe, nuci, fasole, produse lactate și pește. De exemplu, o banană de 115 grame are 375 mg de potasiu, 154 de grame de somon fiert are 780 mg, un cartof de 136 de grame are 500 mg, iar o ceașcă de lapte are 375 mg.

„Constatările noastre indică faptul că o dietă sănătoasă pentru inimă înseamnă mai mult decât limitarea sării și  creșterea conținutului de potasiu. Companiile alimentare pot ajuta, înlocuind sarea standard, pe bază de sodiu, cu o alternativă de sare de potasiu, în alimentele procesate. În plus, ar trebui să acordăm prioritate tuturor alimentelor proaspete, neprelucrate, deoarece acestea sunt bogate în potasiu, și sărace în sare”, a mai precizat profesorul

Studiul a fost publicat săptămâna trecută, în European Heart Journal, un jurnal al Societății Europene de Cardiologie (ESC).

Articolul Femeile ar trebui să mănânce alimente bogate în potasiu pentru a-și îmbunătăți sănătatea inimii, îndeamnă experții apare prima dată în 360medical.ro.