Clinica Stomatologica » Noi descoperiri avansează cercetarea asupra bolii Parkinson și ar putea conduce la noi tratamente

O echipă internațională de oameni de știință americani a publicat noi cercetări care indică faptul că proteina α-sinucleină (αSyn) este asociată cu inflamația și are un rol cheie în boala Parkinson.

Proteina αSyn, exprimată predominant în neuroni, a fost asociată cu boli neurodegenerative, precum boala Parkinson și demența cu corpi Lewy.

Recentul studiu identifică un mecanism nou, care asociază funcția proteinei αSyn cu activarea interferonului în neuroni, ca fiind un posibil factor declanșator al bolii Parkinson.

„Este esențial să înțelegem în continuare factorii declanșatori care contribuie la dezvoltarea bolii Parkinson și modul în care inflamația poate interacționa cu proteinele activate în această afecțiune. În baza acestor informații am putea avansa noi abordări de tratament care să vizeze aceste căi inflamatorii care pot acționa ca un declanșator al bolii”, a declarat dr. David Beckham, de la departamentul de boli infecțioase al facultății de medicină din Colorado.

Pentru a investiga mecanismul de răspuns imunitar indus de αSyn la infecțiile virale din creier, cercetătorii au infectat cu ARN viral modele de șoarece și de neuroni dopaminergici umani, care au avut proteina αSyn inactivată. Oamenii de știință au descoperit că αSyn este vitală pentru exprimarea neuronală a genelor stimulate de interferon (ISG).

Ei au mai descoperit că, în urma oricărui stimul care declanșează semnalizarea pentru interferon (un tip de răspuns imun care apare atunci când celulele sunt atacate de un virus și eliberează interferon), αSyn interacționează cu proteinele de semnalizare din neuroni pentru a declanșa exprimarea ISG.

Acest studiu identifică astfel primul mecanism clar care asociază inflamația cu proteina aSyn, implicată în dezvoltarea bolii Parkinson.

Autorii menționează că datele obținute în acest studiu confirmă faptul că αSyn răspunde la infecții și la semnalizarea căilor inflamatorii și sugerează că această interacțiune poate juca un rol important în dezvoltarea bolii Parkinson. Următorul pas important pe care și-l propun cercetătorii este acela de a determina dacă interacțiunile dintre interferon și αSyn declanșează formarea proteinelor toxice de αSyn cu defecte de pliere, numite fibrile, identificate în boala Parkinson.

Cercetătorii sugerează că sunt necesare studii viitoare pentru a analiza interacțiunile din neuroni, dintre semnalele de interferon tip 1 și proteinele αSyn cu defecte de pliere, pentru a determina dacă medicamentele care inhiba aceste interacțiuni pot stopa formarea proteinelor αSyn cu defecte de pliere. Asta ar putea duce la o potențială schimbare a abordării terapeutice  în cazul bolii Parkinson.

În prezent, nu există tratamente care să poată opri progresia acestei afecțiuni, dar cercetătorii au descoperit că un medicament pentru Parkinson, un inhibitor DNL201 al genei LRRK2, care codifică o serin/treonin kinază cu regiuni bogate în leucină, nu a prezentat efecte secundare la participanții voluntari dintr-un studiu clinic de fază 1.

Articolul Noi descoperiri avansează cercetarea asupra bolii Parkinson și ar putea conduce la noi tratamente apare prima dată în 360medical.ro.