Clinica Stomatologica » Nouă abordare pentru durerile cronice de spate, accent pe sistemul nervos nu pe cel locomotor

Un studiu internațional, realizat de mai multe universități din Australia și Europa, s-a axat pe ideea că durerea lombară de lungă durată este mai degrabă o problemă cauzată de sistemul nervos decât o problem a coloanei, oaselor sau mușchilor.

Studiul, publicat marți, în Journal of the American Medical Association,  a împărțit 276 de participanți în două grupuri. Participanții din primul grup au primit timp de 12 săptămâni cursuri de reaintegrare senzorio-motorie, iar cel de-a doilea grup a primit timp de 12 săptămâni tratamente fals concepute, pentru a controla efectele placebo, frecvente în studiile de dureri lombare.

Cercetătorii spun că terapia senzorio-motorie, este o terapie care modifică modul în care oamenii se gândesc la corpul lor când experimentează durerea, modul în care procesează informațiile senzoriale lombare și modul în care își mișcă spatele.

„Am observat în studiul nostru un efect semnificativ clinic asupra intensității durerii și un efect semnificativ clinic asupra dizabilității. Oamenii au fost mai fericiți, au raportat că spatele lor s-a simțit mai bine și calitatea vieții lor a fost mai bună. De asemenea, se pare ca aceste efecte au fost susținute pe termen lung. De două ori mai multe persoane s-au recuperate complet. Foarte puține tratamente pentru dureri lombare prezintă beneficii pe termen lung, dar participanții la studiu au raportat o calitate îmbunătățită a vieții un an mai târziu”, a declarat prof. James McAuley de la facultatea de științele sănătățiidin cadrul universității New South Wales, din Australia.

Noua abordare care consideră durerea de spate de lungă durată ca fiind mai degrabă o problemă modificabilă a sistemului nervos, decât o problemă lombară, de disc, os sau mușchi, lansează o provocare tratamentelor tradiționale pentru durerile cronice de spate, respectiv medicamentelor, injecțiilor, și tratamentelor care se concentrează pe manipularea coloanei vertebrale, intervențiilor chirurgicale și stimulatorii ale măduvei spinării.

„Comparând rezultatele studiilor care analizează tratamentul cu opiacee versus placebo, vedem că diferența este mai mică de un punct din 10 în intensitatea durerii, (medicamentele) funcționează doar pe termen scurt și reușesc doar o îmbunătățire mică a dizabilității. Vedem rezultate similare pentru studiile care compară terapiile manuale cu cele placebo, sau exercițiile fizice cu placebo”, spune prof. McAuley.

„Este primul tratament de acest gen testat împotriva placebo, pentru durerile de spate, cauza numărul unu a poverii globale (Global Disability Burden) în ultimii 30 de ani”.

Prof. McAuley a mai spus că tratamentul se bazează pe cercetări care au arătat că sistemul nervos al persoanelor care suferă de dureri cronice de spate se comportă într-un mod diferit față de cel al persoanelor care prezintă o leziune recentă în zona inferioară a spatelui.

„Persoanelor cu dureri lombare li se spune adesea că spatele lor este vulnerabil și are nevoie să fie protejat. Acest lucru schimbă modul în care filtram și interpretăm informațiile din zona lombară și modul în care ne mișcăm spatele. În timp, spatele devine mai puțin în formă, iar modul în care spatele și creierul comunică este perturbat în moduri care par să întărească ideea că această zonă este vulnerabilă și are nevoie de protecție. Tratamentul pe care l-am conceput are ca scop ruperea acestui ciclu de autosugestie”, a spus el.

Conform autorilor, noul tratament, care include module și metode educaționale special concepute pentru readaptarea senzorio-motorie, are ca scop corectarea disfuncției despre care specialiștii spun că, este implicată în majoritatea durerilor cronice de spate, respectiv o perturbare a sistemului nervos. Această perturbare cauzează apariția a două probleme: un sistem hipersensibil la durere și o comunicare imprecisă între spate și creier

Noul tratamentul, în viziunea autorilor, își propune să atingă trei obiective.

• primul este acela de a pune la curent pacientul cu cele mai recente cunoștințe științifice despre cauza durerilor cronice de spate;
  • al doilea este acela  de a normaliza modul în care spatele și creierul comunică între ele;
  • al treilea este acela de a readapta treptat corpul și creierul înapoi la cadrul normal de protejare pentru reluarea activităților obișnuite;

Terapiile tradiționale se concentrează pe fixarea unor elemente de susținere a spatelui, injectarea unui disc în spate, slăbirea articulațiilor sau întărirea mușchilor.

Ceea ce face ca reintegrarea senzorială să fie diferită, potrivit prof. McAuley, este că privește în ansamblu întregul sistem: ce cred oamenii despre spatele lor, modul în care spatele și creierul comunică, modul în care persoanele cu dureri cornice își mișcă spatele, precum și condiția fizică a spatelui.

Autorii studiului spun că sunt necesare mai multe cercetări pentru a reproduce aceste rezultate și pentru a testa tratamentul în diferite medii și populații. De asemenea, cercetătorii doresc să testeze această abordare și în alte forme de durere cronică, și care prezintă perturbări similare în cadrul sistemului nervos. Autorii studiului vor să lanseze un pachet de antrenament care ar putea aduce acest nou tratament în clinicile de profil.

Prof. McAuley speră ca după ce noul tratament va fi disponibil, în următoarele șase până la nouă luni, după instruirea unor fizioterapeuți, fiziologi, pentru exerciții fizice, și altor clinicieni, persoanele cu dureri cronice de spate vor putea să-l acceseze la un cost similar cu alte terapii de acest gen.

Articolul Nouă abordare pentru durerile cronice de spate, accent pe sistemul nervos nu pe cel locomotor apare prima dată în 360medical.ro.