Clinica Stomatologica » O nouă metodă de identificare a anticorpilor specifici anti SARS-CoV-2 fără test de sânge

Cercetători din Japonia au dezvoltat o nouă metodă pentru a detecta rapid prezența anticorpilor SARS-CoV-2 care nu necesită o probă de sânge.

În ciuda progreselor semnificative în tehnologia vaccinurilor, pandemia globală de Covid-19 nu s-a terminat. O provocare cheie în limitarea răspândirii sindromului respirator acut sever coronavirus 2 (SARS-CoV-2) este identificarea persoanelor infectate.

Conform specialiștilor, identificarea ineficientă a persoanelor infectate cu SARS-CoV-2 a limitat sever răspunsul global la pandemia de Covid-19, iar rata ridicată a infecțiilor asimptomatice (16%-38%) a agravat situația.

Metoda de detecție folosită predominant în prezent colectează probe prin tamponarea nasului și a gâtului. Aplicarea acestei metode este restricționată, în special în țările cu resurse limitate, de timpul lung de detectare (4-6 ore), de costul ridicat și de necesitatea folosirii personalului medical și a unor echipamente specializate.

O metodă alternativă și complementară de confirmare a infecției cu SARS-CoV-2 implică detectarea anticorpilor specifici virusului. Benzile de testare bazate pe nanoparticule de aur sunt în prezent utilizate pe scară largă în multe țări. Acestea produc rezultate sensibile și fiabile în 10-20 de minute, dar necesită probe de sânge colectate printr-o înțepătură în deget cu ajutorul unui dispozitiv special. Procedeul poate fi dureros și poate crește riscul de infecție sau contaminare încrucișată, iar componentele kit-ului rămase după folosire prezintă un potențial risc de biohazard.

„Pentru a dezvolta un test de detecție minim invaziv care să evite aceste dezavantaje, am explorat ideea de eșantionare și testare a fluidului interstițial (FSI), care se află în straturile epidermice și dermice ale pielii umane. Deși nivelurile de anticorpi din FSI sunt mai scăzute cu 15%-25% față de cele din sânge, a fost totuși posibil să detectăm anticorpii specifici anti-SARS-CoV-2 IgM/IgG și să putem folosi FSI ca substitut direct testului de sânge”, a explicat unul dintre autorii principali, Leilei Bao, de la Institutul de Științe Industriale, din cadrul universității din Tokyo.

După ce au demonstrat că FSI ar putea fi potrivit pentru detectarea anticorpilor, cercetătorii au dezvoltat o abordare inovatoare pentru prelevarea de probe și testare.

„În primul rând, am dezvoltat niște micro-ace poroase biodegradabile din acid polilactic care extrag FSI din pielea umană. Apoi, pentru testarea imunologică am construit un biosenzor de hârtie pentru detectarea anticorpilor specifici SARS-CoV-2.”, a explicat Beomjoon Kim, autor principal al inovației.

Prin integrarea acestor două elemente, cercetătorii au creat un plasture compact capabil să detecteze anticorpii pe loc, în 3 minute (timp stabilit după rezultatele testelor in vitro).

Noul dispozitiv de detectare are un mare potențial, fiind sigur și ușor acceptabil pentru pacienți, pentru depistarea rapidă a infecției cu SARS-CoV-2 și a multor altor boli infecțioase. Dispozitivul, care este descris în articolul publicat în Scientific Reports, ar putea fi utilizat și de către țările sărace, ceea ce reprezintă un obiectiv cheie pentru gestionarea globală a bolilor infecțioase.

Articolul O nouă metodă de identificare a anticorpilor specifici anti SARS-CoV-2 fără test de sânge apare prima dată în 360medical.ro.