Clinica Stomatologica » O nouă țintă pentru a combate melioidoza, provocată de infecția cu o bacterie periculoasă

Cercetătorii au identificat o enzimă care ajută bacteria patogenă Burkholderia pseudomallei să construiască o moleculă toxică. Enzima ar putea reprezenta o nouă țintă terapeutică promițătoare pentru combaterea melioidozei, boala provocată de această bacterie periculoasă.

Melioidoza, sau boala Whitmore, este o afecțiune care pune viața în pericol și este cauzată de bacteria Burkholderia pseudomallei.

„Fără tratament, boala este de obicei fatală”, explică Christian Hertweck, șeful departamentului de chimie biomoleculară Leibniz-HKI.

„Și chiar și tratamentul cu antibiotice durează adesea timp de mai multe luni și nu are întotdeauna succes, deoarece medicamentele uzuale nu funcționează bine împotriva acestor agenți patogeni”, a mai spus Hertweck, care este și profesor de chimia produselor naturale la universitatea Friedrich Schiller din Jena, Germania.

Cercetând mecanismele de infectare ale bacteriei, cercetătorii au descoperit o posibilă nouă țintă pentru combaterea bolii.

„Am găsit o enzimă care sintetizează o structură moleculară cu rol central în infecție”, explică Felix Trottmann, primul autor al studiului.

Enzima descoperită, BurG, formează dintr-o moleculă precursoare un inel de ciclopropanol, un grup funcțional chimic foarte reactiv. În studiile anterioare, cercetătorul a reușit să demonstreze că această structură, care se pare că are un rol central în infecție, este produsă și de alte bacterii patogene din genul Burkholderia. Atunci când calea biologică pentru sintetizarea acestei molecule  este oprită de mutații, bacteriile sunt mult mai puțin periculoase.

Echipa de cercetare a elucidat și structura 3D a enzimei în cooperare cu TU Munchen, și a publicat rezultatele, vineri, în Nature Chemistry.

„În continuare, putem încerca să proiectăm compuși activi care să inhibe enzima și să facă bacteriile mai puțin periculoase”, a spus Trottmann.

Conform celor cunoscute în prezent, enzima se găsește numai în bacterii, nu și la om.

„Speranța ar fi să putem inhiba într-un mod specific bacteria”, spune cercetătorul. Sistemul imunitar le-ar putea face față mai ușor.

Pentru a înțelege biosinteza structurii moleculare toxice, cu rol central în infecție, cercetătorii au investigat clusterul de gene care conține instrucțiunile ADN pentru realizarea acesteia. Ei au efectuat experimente de laborator folosind bacteria Burkholderia thailandensis, care este foarte similară cu Burkholderia pseudomallei (bacteria periculoasă care provoacă boala), dar cu care se poate lucra în condiții de siguranță.

Burkholderia pseudomallei se găsește în principal în climatul tropical, în Asia de Sud-Est și Australia. Cu toate acestea, experții avertizează că boala s-ar putea răspândi.

Centrele americane pentru controlul și prevenirea bolilor (CDC) au identificat patru cazuri de melioidoză anul trecut, dintre care două fatale, infecția provenind de la un spray de aromaterapie.

O specie strâns înrudită, B. mallei, care poate produce și inelul ciclopropanolului, a fost folosită ca armă biologică în Primul Război Mondial, cu efecte deosebit de devastatoare asupra mișcării trupelor și artileriei pe frontul de est. În timpul celui de-al doilea război mondial, civilii și prizonierii de război din China au fost infectați intenționat cu morvă (răpciugă – cauzată de B. mallei) de către japonezi.

Articolul O nouă țintă pentru a combate melioidoza, provocată de infecția cu o bacterie periculoasă apare prima dată în 360medical.ro.