Clinica Stomatologica » Prof. dr. Lucian Negreanu: Riscul de cancer colorectal în rândul persoanelor cu boli inflamatorii intestinale din România a scăzut

În România, bolile inflamatorii intestinale (BII) afectează peste 15.000 de persoane de toate vârstele. Însă pe lângă acestea cu siguranță mai sunt și alți români nediagnosticați. Se știe că aceste persoane au un risc crescut de-a face cancer colorectal. Potrivit Ghidului pentru pacienți: Cancerul Colorectal, realizat de Asociația Europeană de Oncologie Medicală (ESMO) la pacienții cu boala Crohn sau colită ulcerativă cancerul colorectal reprezintă aproximativ două treimi din cazurile sporadice de cancere colorectale.

,,Acum 20 ani se spunea că riscul de cancer colorectal este de 20-30 ori mai mare, adică enorm față de restul populației. Dacă vă uitați acum la cifrele europene, cu o singură excepție în Ungaria, unde cifrele sunt încă mari, restul Europei arată un risc care e de 2 – 2,6 ori mai mare, comparabil cu ceea ce avem la populația cu risc mediu de a dezvolta cancer colorectal, adică cu oamenii obișnuiți care trebuie să meargă la
screening după vârsta de 45 sau 50 ani”, a explicat prof. univ. dr. prof. dr. Lucian Negreanu, președintele Clubului Român pentru Boala Crohn și Colită Ulcerativă (RCCC), medic gastroenterolog la Spitalul Universitar de Urgență București (SUUB).

Cum s-a reușit scăderea acestui risc de cancer în rândul acestor pacienți? Medicul spune că secretul constă în monitorizare.

,,Îi urmărim cu endoscopii și dacă sunt leziuni, le rezecăm și le operăm și tratamentele sunt mult mai bune. Reușești să controlezi inflamația, controlând inflamația, astfel previi apariția cancerului, care e o boală legată de inflamația asta persistentă și agresivă. Evident că progrese s-au făcut și de aceea a scăzut numărul de cancere și ne uităm mult mai cu atenție. În Ungaria sunt cifre care spun că riscul este de 7 ori față de medie. Sigur că e poate un bias, că s-au uitat numai la centrele unde sunt cazuri foarte selecționate. Se poate și asta”, a mărturisit prof. Negreanu.

Un alt lucru care a contribuit la scăderea acestui risc este acela că în România, există în momentul de față 7 echipe multidisciplinare în centrele mari de gastroenterologie din țară, unde pacienții cu boli inflamatorii intestinale găsesc într-adevăr abordarea și managementul necesar unei boli inflamatorii intestinale, după cum a arătat pentru 360medical.ro Isabella Grosu, președintele Asociației Persoanelor cu Boli Inflamatorii Intestinale din România  (ASPIIR).

Cancerul de colon și rect reprezintă o problemă importantă de sănătate publică. Este situat pe locul III ca incidență între cancere, după cancerul pulmonar și cancerul de sân, dar este situat pe locul II ca mortalitate și chiar pe locul I în Europa Centrală și de Sud-Est.

În România, circa 13.000 de persoane au fost diagnosticate cu cancer colorectal în 2020, ultimul an pentru care există date disponibile.

Citește și INTERVIU Prof. dr. Lucian Negreanu, gastroenterolog: Pot trece în medie 2 ani până la stabilirea diagnosticului în boala Crohn

Articolul Prof. dr. Lucian Negreanu: Riscul de cancer colorectal în rândul persoanelor cu boli inflamatorii intestinale din România a scăzut apare prima dată în 360medical.ro.