loader image

Sportul la varsta a treia si beneficiile lui

Procesul de imbatranire este universal si inevitabil, iar inaintarea in varsta aduce cu ea diminuarea tuturor functiilor fiziologice ale organismului. Populatia globului imbatraneste, iar numarul persoanelor cu varsta mai mare de 65 de ani se va dubla in urmatoarele decade si va ajunge la aproximativ 1,5 miliarde. In ceea ce priveste persoanele peste 80 de ani, datorita cresterii sperantei de viata, cercetatorii considera ca numarul acestora se va tripla, putand ajunge pana in 2050 la peste 400 de milioane.

Riscurile stilului de viata sedentar

Este bine cunoscut faptul ca lipsa activitatii fizice aduce cu sine numeroase riscuri, printre care amintim:

  • cresterea riscului de a dezvolta hipertensiune arteriala si boli de inima, dar si a anumitor tipuri de cancer (de san, de colon)
  • favorizarea aparitiei obezitatii
  • cresterea riscului de a dezvolta diabet zaharat tip 2
  • sporirea riscului de dementa si a tulburarilor cognitive
  • dublarea riscului de deces prematur
  •  cresterea riscului de depresie

Din pacate, prevalenta sedentarismului tinde sa creasca odata cu varsta, si, dupa unele studii, acest lucru determina accelerarea procesului de imbatranire.

  • Minge pentru exercitii soft
    37 RON
    Adauga in cos
  • Minge pentru exercitii medium
    Minge pentru exercitii medium
    37 RON
    Adauga in cos
  • Pedalier ortopedic pentru recuperare si intretinere
    Pedalier ortopedic pentru recuperare si intretinere
    225 RON
    Adauga in cos

De ce este sportul important la varsta a treia?

Inaintarea in varsta nu inseamna ca ar trebui sa devenim mai sedentari, ci dimpotriva. Pentru a contracara procesul de imbatranire o solutie este instituirea unui program de exercitii sigur si eficient.

Pe langa faptul ca exercitiul fizic contribuie la cresterea starii de bine si a calitatii vietii, sportul practicat cu regularitate la varsta a treia aduce urmatoarele beneficii:

  • Ne ajuta sa ne pastram independenti
  • Scade riscul de aparitie a bolilor cardiovasculare
  • Imbunatateste functia sistemului muscular
  • Ajuta la mentinerea sanatatii oaselor si posibil la preventia osteoporozei
  • Scade riscul de depresie si anxietate
  • Imbunatateste functia cognitiva
  • Ajuta la mentinerea greutatii in limite normale
  • Stimuleaza sistemul imunitar
  • Imbunatateste calitatea somnului
  • Creste speranta de viata

De cata si de care activitate fizica au nevoie persoanele in varsta?

Persoanele la varsta a treia trebuie sa faca un minim de miscare in fiecare zi. Daca insa nu ati efectuat de ceva timp miscare sau daca suferiti de boli cronice va sfatuim sa discutati cu medicul dumneavoastra pentru a stabili un program adecvat de exercitii pentru dumneavoastra. In plus, nu incepeti brusc programul de exercitii si nu uitati sa faceti incalzirea timp cel putin 5 minute inainte.

Recomandarile de baza pentru activitatea fizica la persoanele in varsta sunt urmatoarele:

  1. 1.Incercati sa fiti activ in fiecare zi, chiar daca in unele zile efectuati numai miscare usoara.
  2. 2.Efectuati activitati fizice care imbunatatesc echilibrul, flexibilitatea si forta musculara cel putin 2 zile pe saptamana.
  3. 3.Faceti cel putin 150 de minute de activitate fizica moderata pe saptamana sau 75 de minute de activitate fizica viguroasa (sau o combinatie dintre ele).
  4. 4.Limitati timpul petrecut intins in pat sau asezat pe fotoliu.

Cateva exemple de miscare usoara sunt: deplasarea prin casa sau la plimbare, stersul prafului, datul cu aspiratorul, spalatul vaselor. Activitatile fizice pentru imbunatatirea echilibrului (care pot preveni caderile) sunt reprezentate de: genuflexiuni, fandari, urcatul scarilor, statul intr-un picior. Miscarile care ajuta la mentinerea flexibilitatii sunt dansul, gradinaritul, intinderile, iar cele care imbunatatesc forta musculara sunt ridicatul de greutati, flotarile, exercitiile abdominale sau mersul cu bicicleta.

Activitatea fizica moderata include exercitiile aerobice (efectuate si in apa – aqua gym), dansul, practicarea tenisului, drumetiile pe munte sau ciclismul, iar exemple de activitate fizica viguroasa sunt: inotul, alergatul sau mersul rapid cu bicicleta. Mentionam ca exercitiile fizice viguroase nu sunt neaparat recomandate persoanelor in varsta, in special celor care sufera de osteoporoza, insa daca ati fost obisnuit sa efectuati acest tip de exercitii de-a lungul vietii, este posibil sa beneficiati de pe urma lor. Nu uitati sa va consultati medicul inainte de a incepe programul de exercitii.  

Pe masura ce imbatranim, senzatia de sete se diminueaza, deci chiar si atunci cand organismul are nevoie de apa persoanele la varsta a treia nu vor realiza acest lucru si vor avea un risc mai mare de deshidratare. Asadar, este foarte important sa beti cel putin 250 de mililitri de apa cu 20-30 de minute inainte de a incepe exercitiile.

Cum ne putem motiva sa facem sport la varsta a treia?

Poate sa fie greu sa incepeti programul de exercitii, mai ales daca ati fost sedentar in cursul vietii, asa ca va recomandam urmatoarele:

  • Alegeti activitati care va fac placere.
  • Faceti sport cu un prieten sau cu un membru al familiei.
  • Planificati-va zilele in care aveti de gand sa efectuati miscare (in special de intensitate moderata sau viguroasa) si notati-le in agenda.

The post Sportul la varsta a treia si beneficiile lui appeared first on Catena Pas cu Pas.

Scroll to Top