Clinica Stomatologica » Terapia cu bacteriofagi, rezultate promițătoare într-un studiu clinic

Terapia cu bacteriofagi, rezultate promițătoare într-un studiu clinic

O echipă internațională de cercetători a raportat rezultate promițătoare ale unui mic studiu clinic, în care pacienții au fost tratați cu bacteriofagi pentru infecțiile rezistente la antibiotice.

Infecțiile cu micobacterii netuberculoase (MNT), care dăunează sau distrug bronhiile plămânilor (rețeaua de tuburi care transportă oxigenul și alte gaze la organe), sunt din ce în ce mai frecvente în rândul pacienților cu fibroză chistică sau alte boli cronice.

Tratarea infecțiilor, în special cele cauzate de mycobacterium abcesus, este dificilă din cauza creșterii rezistenței bacteriene la antibiotice, care au reprezentat multă vreme standardul de îngrijire.

Centrele pentru Controlul Bolilor estimează că aproape 3 milioane de infecții de tot felul, rezistente la antibiotice, apar anual în Statele Unite, provocând peste 35.000 de decese.

Bacteriofagii sunt virusuri care au evoluat pentru a viza și distruge anumite specii sau tulpini bacteriene. Fagii sunt mai abundenți decât toate celelalte forme de viață de pe Pământ combinate și se găsesc oriunde există bacterii.

Descoperiți la începutul secolului 20, fagii sunt de mult cercetați pentru potențialul lor terapeutic, dar aceste cercetări s-au înmulțit în ultimul timp din ce în ce mai mult, odată cu creșterea și răspândirea bacteriilor rezistente la antibiotice.

În 2016, oamenii de știință și medicii de la UC San Diego School of Medicine și UC San Diego Health au folosit o terapie experimentală intravenoasă cu care și-au tratat și vindecat cu succes un coleg, Tom Patterson, care a fost la un pas de moarte din cauza unei infecții bacteriene rezistente.

A fost primul caz documentat din SUA care a folosit o terapie intravenoasă cu bacteriofagi pentru a eradica o infecție bacteriană sistemică.

Cazurile de succes are au urmat au contribuit la crearea centrului pentru aplicații și terapii inovatoare cu fagi (IPATH) la UC San Diego, primul centru de acest gen din America de Nord.

„Credem că este un subiect și un studiu revoluționar, care a evoluat de la raportarea primului nostru caz, Tom Patterson. Și promite să fie foarte citat, întrucât la IPATH, noi împreună cu colaboratorii noștri, lucrăm la extinderea utilizării terapiilor cu fagi“, a declarat unul dintre autori, dr. Constance Benson, profesor de medicină și sănătate publică globală la UC San Diego School of Medicine.

În prezent, aceste utilizări sunt limitate, în parte pentru că fiecare specie de fagi caută și distruge o singură specie bacteriană, iar arsenalul actual al fagilor cunoscuți, utili terapeutic, este relativ mic.

Ca urmare, testarea terapiei cu fagi se reduce în prezent la tratamente experimentale și doar în cazul în care toate celelalte alternative viabile eșuează.

Noul studiu a implicat o cohortă de 20 de pacienți cu infecții micobacteriene complexe, refractare la antibiotice. Toți pacienții sufereau de diferite afecțiuni.

Majoritatea aveau fibroză chistică (FC), o boală moștenită, progresivă, care provoacă leziuni grave în plămâni și în alte organe. În prezent, nu există niciun tratament care să vindece fibroza chistică. Durata medie de viață pentru persoanele cu FC, care ajung până la vârsta adultă, este de aproximativ 44 de ani.

Pacienții participanți la studiu s-au calificat în conformitate cu dispoziția de „uz compasional (utilizare compasională)“ a FDA – Administrației pentru Alimente și Medicamente din SUA, care permite testarea medicamentelor sau a produselor experimentale pentru afecțiuni care pun viața în pericol atunci când nu sunt disponibile terapii alternative comparabile sau satisfăcătoare.

Pentru a identifica tulpini bacteriene potențial sensibile la fagi, cercetătorii au efectuat un screening pe 200 de pacienți cu boli pulmonare simptomatice, și au reușit să identifice 55 tulpini.

Fagii au fost administrați celor 20 de participanți la studiu, de doua ori pe zi, intravenos, prin aerosoli sau printr-un nebulizator, sau prin utilizarea ambelor metode, într-un curs mediu de șase luni. Unii pacienți au avut tratamente mai scurte sau mai lungi, în funcție de răspunsul clinic sau microbiologic.

Pacienții au fost monitorizați pentru efecte adverse, semne de ameliorare simptomatică sau prezență bacteriană redusă, apariția rezistenței la fagi sau neutralizarea acestora de către sistemul imunitar al pacienților.

Rezultatele studiului

Autorii nu au raportat reacții adverse la terapia cu fagi la niciunul dintre pacienți, indiferent de tipul de infecție bacteriană, tipul de fagi utilizați sau metoda de tratament. Unsprezece dintre cei 20 de pacienți au prezentat o anumită măsură de îmbunătățire a simptomelor sau o prezență bacteriană redusă. Cinci pacienți au avut rezultate neconcludente și patru nu au prezentat niciun răspuns la tratament.

La opt pacienți, s-a observat o creștere a anticorpilor neutralizanți, ceea ce ar putea contribui la explicarea lipsei de răspuns la tratament în cele patru cazuri. Unsprezece pacienți au fost tratați cu un singur bacteriofag, și nu au fost observate semne de rezistență.

„Având în vedere complexitatea și varietatea mare de afecțiuni ale acestor pacienți nu avem cum să tragem concluzii ample, cu excepția faptului că tratamentul cu fagi al infecțiilor micobacteriene arată promisiune și ar trebui explorat în continuare. în special pentru tratarea pacienților cu puține șanse sau fără alte opțiuni“, a menționat dr. Benson.

Oamenii de știință au precizat că studiul a oferit mai multe informații despre modul în care fagii terapeutici ar putea fi utilizați în mod eficient. Astfel:

• cercetătorii au subliniat necesitatea extinderii semnificative a gamei de fagi utili, dezvoltați fie din tulpini izolate, sau prin crearea unor versiuni sintetice în laborator.
  • un fapt încurajator a fost lipsa rezistenței la fagi, ceea ce susține utilizarea unui singur fag ca tratament, deși, în cazul în care sunt disponibili mai mulți fagi adecvați, autorii sugerează administrarea lor prin rotație, pentru a preveni neutralizarea fagilor de către sistemul imunitar al pacientului.
  • administrarea optimă a fagilor, indiferent dacă se face intravenos sau sub formă de aerosoli, depinde de natura infecției și dacă sistemul imunitar al pacientului este compromis.
  • întrucât fagii par a fi bine tolerați, fără efecte adverse, ar putea fi posibile și chiar recomandate doze mai mari și perioade mai lungi de tratament.

„Toate limitările pe care le-am observat și le-am documentat nu sunt insurmontabile. Aceste studii de caz sugerează că tratamentele cu fagi pot fi instrumente valoroase pentru controlul clinic al infecțiilor cu MNT“, a menționat Graham F. Hatfull unul dintre autorii corespondenți care au contribuit semnificativ la studiu.

„Când vorbim de fagi, putem spune că evoluția a produs un ucigaș eficient al bacteriilor, unul care oferă un potențial enorm în lupta mondială împotriva rezistenței la antibiotice. Această lucrare este doar o parte din ceea ce ar putea și poate fi. Începe cu infecțiile cu micobacterii netuberculoase, dar numărul de specii bacteriene rezistente la antibiotice este mare și în creștere. Studiul acesta este încă un pas, unul important, într-o luptă care probabil nu se va termina niciodată“, a precizat la rândul său dr. Robert Schooley, profesor de medicină și expert în boli infecțioase la UC San Diego School of Medicine, unul dintre directorii IPATH, care a ajutat la conducerea echipei clinice care l-a tratat și vindecat pe Tom Patterson în 2016, în primul caz documentat care a folosit bacteriofagi în tratarea infecțiilor bacteriene rezistente.

Concluziile noului studiu au fost publicate în numărul revistei online Clinical Infectious Diseases.

Articolul Terapia cu bacteriofagi, rezultate promițătoare într-un studiu clinic apare prima dată în 360medical.ro.